zaterdag 21 juni 2014

De Tussenstand.

Recent kwam ik in het Xchange blad van YFU. Hier plaats ik nog even het artikel:



"Beste lezer

Er werd mij gevraagd een klein stukje te schrijven voor het YFU-blad. Bij deze doe ik dat dus, speciaal voor u, de nieuwsgierige lezer. Ik zal mijn uiterste best doen om u het een het ander bij te brengen over mijn gastland, mijn tweede thuis: Ecuador. In een vorige editie schreef Amber al een stuk over Ecuador dus sommige dingen zouden wel eens kunnen overlappen, maar het wordt net interessant als dat niet het geval is!

Ecuador is een klein land in Zuid-Amerika dat -'obviamente'- op de evenaar oftewel 'equator' ligt. Het is ongeveer 3 keer groter dan ons Belgisch vaderland en heeft als bekendste toeristische attractie de wereldberoemde Galápagoseilanden. Deze eilanden danken hun faam aan de misschien wel nog beroemdere wetenschapper Charles Darwin die er zijn ontdekkingen deed. Ook waren deze eilanden in 1959 de eerste om opgenomen te worden in de UNESCO Werlederfgoedlijst. Nu genoeg over het land en zijn wonderen, tijd voor het echte verhaal. Het kan zelfs wel eens het verhaal achter het verhaal zijn, want dat is tegenwoordig hip. Een blik achter de schermen wordt u aangeboden door 3 adolescenten op uitwisseling.

Op 4 september van het jaar des Heren 2013 begonnen 3 dappere Belgische jongelingen aan een ongelofelijk avontuur. Deze 3 niet door angst geteisterden heetten Annemarie, Mira en Bernd. Het afscheid van hun familie en vrienden viel hun heel zwaar. Hoe neem je tenslotte afscheid als je weet dat je een jaar later pas terugkomt? 'Allez tot noaste joare e' (ik kom uit het wondermooie West-Vlaanderen) kwam er heel droogjes uit bij mij, want ik wist echt niet hoe met de situatie om te gaan. Ik besloot voor de korte pijn te gaan en maakte er dan ook geen uren durend schouwspel van. In de transitzone sijpelt natuurlijk dan het idee binnen of dat wel de juiste keuze was, maar uiteindelijk is het dan toch al te laat. De reis was heel vreemd. De hele tijd voerden mijn gedachten een bittere en bloeddorstige strijd met elkaar in mijn hoofd. Waar ben ik aan begonnen? Was ik 'mulledroenke' als ik mij inschreef voor dit walgelijk domme idee? Aan de andere kant heerst er ook een grote spanning. Net dezelfde vraag 'waar bén ik eigenlijk aan begonnen?', maar dan op een goede manier als iets spannends, iets nieuws, iets onbekends, een nieuwe wereld waar je helemaal opnieuw kunt beginnen stond aan de andere kant op ons te wachten. Alsof we de opwinding die Cristobal Colón indertijd voelde opnieuw beleefden.

Na veel lopen, vliegen, rennen, vallen en weer opstaan zetten onze protagonisten voor het eerst voet op voor hen tot dan toe nog onbekende bodem. Iedereen ging mee met zijn nieuwe gastgezin. Ik echter niet, want ik had er nog geen. Dat deed me behoorlijk onzeker voelen. Ik zou voorlopig bij de 'area rep' voor Quito (verantwoordelijke van de regio) blijven tot een definitieve(re) oplossing was gevonden. Tot mijn grote verrassing werd er mij door Ximena (dat is haar naam) in de auto een klein papiertje in de hand gestopt met de woorden 'o juist, voor ik het vergeet, je hebt een gastfamilie'. Ik had bij wijze van noodoplossing een gastgezin voor 1 maand.

Nu, 8 maanden later, ben ik nog steeds trots lid van de familie Morales-Granda in de Arturo Meneses N24-94 y La Gasca, te Quito. Post is uiteraard altijd meer dan welkom :o). Het is tot nu toe al een heel speciaal jaar geweest. Aanpassen is behoorlijk moeilijk in het begin. De eerste maand zou ik zowat elke dag op het vliegtuig gestapt zijn. Ook al had ik de eerste week al meteen een leuke tijd met mijn gastbroer aan zee. De 'Honeymoon'-fase heb ik dus nooit ervaren. Iedereen is hier in zijn eigen wereldje en over het algemeen zijn de Serranos wat gesloten. De keren dat ik bekeken werd als een aap in een kooi als ik de weg vroeg, vallen niet bij te houden. Ik kon ook geen woord Spaans. Mijn eerste gesprek met mijn gastmama ging als volgt: 

-Maria: *vraagt geïnteresseerd dingen waar ik geen bal van begreep* 
-Ik: si, si, si.

(Mijn gastbroer kan Duits en Engels, dus we communiceerden in het Duits. Zo oefenden we dat beiden ook nog eens.) 

Hij vroeg me toen de volgende dag: 'Heeft jouw mama dan een restaurant?' 
Ik: 'Neen, wie heeft haar dat wel wijsgemaakt?'
Martin: 'Jij.'

Los van de psychologische problemen, zijn er dan ook nog de praktische. Alles ligt veel verder van elkaar en ergens naartoe gaan is dus vaak geen sinecure. Quito is een grootstad die een mooie 70km omvat in de lengte. In de breedte telt ze echter maar 4km. Quito telt 1,5 miljoen inwoners en heeft daarmee het op een na grootste aantal inwoners (Guayaquil telt er netjes 2 miljoen). Dat zijn veel mensen bijeen. De cultuur lijkt in de verste verte niet op die van ons. Echt alles is anders. Alles is wel enorm veel goedkoper. Mijn intern systeem had ook even nodig om zich aan te passen aan zijn nieuwe omgeving, maar die details zal ik u besparen. Om dit alles even te illustreren, som ik hier enkele voorbeelden op:

- Het verkeer: Op de rijvakken kunnen zoveel auto's als je zelf durft of fysiek voor mogelijk acht. Wanneer dit niet het geval is en er dus sprake is van een mooie metaalkleurige extra lijn in de andere auto, komen beide individuen uit de auto gekropen en beginnen te schreeuwen. Vervolgens wordt er achteraan luid getoeterd. Wanneer beide het er over eens zijn dat ze genoeg geschreeuwd hebben of het getoeter van de anderen niet meer aankunnen, gaan ze elk hun eigen weg en gaat het leven verder. Hier geldt voorrang aan de durver en de claxon is hier verre van decoratief.

-Over het eten: Rijst wordt hier verkocht in iets wat veel weg heeft van een zak cement, maar dan gevuld met rijst. De gemiddelde dagschotel bestaat hier dus uit rijst, bonen en een stuk kip. Je zal mij nooit horen zeggen dat dit niet lekker is, maar het gebrek aan variatie weegt!

-Het uitgaansleven: Als men hier een stapje in de wereld zet, dan danst men per 2. Er wordt altijd in paren gedanst. Je moet ook vlug zijn, want tegen 23u is het meeste al verkocht. Ecuadoranen kúnnen ook gewoon verschrikkelijk goed dansen en dat vormt/vormde voor mij toch een bijzonder groot probleem. Al doende leert men.

-Het openbaar vervoer: Het merendeel van de bussen zijn hier in tegenstelling tot België in handen van particuliere bedrijfjes en kosten bij wet 25ct per ritje. De chauffeurs hier maken er ook een punt van om er telkens een heuse race van te maken. In vol spitsuur cruisen de chauffeurs aan 50km/u om 50m verder enorm bruusk te moeten stoppen en jong en oud tegen de voorruit te plakken. Is het nog 100m naar de volgende halte, plankgas. Is het maar 2m meer, plankgas. Op de beruchte 'Trole' hoef je je echter geen zorgen te maken om te vallen. Deze bussen zitten namelijk zo overvol dat iedereen elkaar tegenhoudt. 'Je in groep verplaatsen heeft zo zijn voordelen' hoor ik de reclame van De Lijn nog dreunen.

-Om te drinken: De nationale pint en trots heet 'Pilsener'. Deze is tegen alle verwachtingen in behoorlijk lekker! Ik heb er natuurlijk slechts 1 maal van geproefd, want drinken mag eigenlijk niet van YFU.

Nu ben ik nog 2 maanden verwijderd van mijn terugkeer. Ik heb mijn leventje hier ondertussen min of meer opgebouwd en ik ben heel gelukkig in mijn gastfamilie. Ik heb dit jaar al veel geleerd en veel nieuwe (buitenlandse) vrienden gemaakt. Een uitwisselingsjaar is zeker een aanrader. Op veel momenten vloek je en denken dat het het allemaal niet waard is, maar als ik er nu op terugkijk ben ik veel gegroeid dit jaar. Tranen van geluk, van woede, van gemis, van ajuinen te snijden tijdens het maken van een pizza samen met alle leden van de familie, zowat alles is de revue al gepasseerd en zo hoort het ook. Een uitwisselingsjaar in welk land dan ook doet je je ogen openen en vooral inzien hoe goed wij het in België wel niet hebben. Om te eindigen vragen enkelen zich misschien af, 'Wat mis je eigenlijk het meeste aan België?' Dat is eigenlijk een heel makkelijke vraag. 'Ne grwôtn me ne bicky en n Omer'. Vrij vertaald naar het Nederlands: onze Belgische keuken is de beste van de wereld.

Ik hoop u een beetje geboeid te hebben. Op uitwisseling leer je dat je moet genieten van het leven. Of om het met een Terminator-quote te zeggen: 'Elke dag na deze is een geschenk, geniet ervan'.

Met deze gaan we eruit. Mijn eerste stappen naar beroemdheid zijn met deze verschijning in het Xchangekrantje gezet.

Hasta la vista, baby.

Bernd
(meer avonturen staan op berndinecuador.tk, overigens een heel toffe site! ;o) )"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten